Tashji': Wahai Jiwa Yang Bersedih dan Berdukacita...


ALLAH SWT menciptakan manusia dengan nafsu; maka dengan wujudnya nafsu di dalam entiti tubuh manusia itu, manusia dilengkapi dengan pelbagai macam perasaan yang didatangkan ke dalam hatinya. Maka apabila manusia menemui suka, maka gembira menjengah hatinya. Di sisi yang lain dalam permainan perasaan di dalam hati manusia ini, ada juga perasaan sedih yang mengundang barang rasa kurang senang di dalam hati.

Maka dengan kesedihan itulah ada sekurang-kurangnya terwujud sebesar biji sawi unsur kekecewaan, pedih, pecah hati, merajuk dan sebagainya – berbagai lagi naluri yang diistilahkan sebagai perasaan yang perlu dibelai dengan pujukan dan taujihat.

Oleh kerana ALLAH SWT Maha Mengetahui bahawa manusia adalah makhluk yang sangat terdedah kepada rasa kecewa, sedih dan putus asa di dalam kehidupannya apabila dia bersua muka dengan kepayahan, maka Maha Suci ALLAH, Sang Kekasih, Rabbul ‘Izzati juga Maha Tidak Lupa untuk menurunkan ayat-ayat busyra (khabar gembira) untuk menenangkan dan memujuk hati-hati manusia, khasnya bagi mereka yang beriman kepada kebenaran-Nya.

Hebatnya keterangan ayat-ayat tanda kebijaksanaan-Nya sehingga apabila dibaca, sang kafir pun turut sedikit terubat dengan perkhabaran mengenai sifat Rahman-Nya ke atas mereka. Alangkah beruntungnya si bukan Islam apabila dia bertemu dengan kebenaran lantas berpegang dengannya, jika dia mengetahui tentangnya.

Maka apabila kau bertemu dengan si fulan yang terduduk menahan keperitan hati menanggung kesedihan, ataupun si fulanah yang menitiskan air mata gara-gara berita sedih yang mendatanginya, kau berikanlah dia kekuatan. Kau bacakan ayat-ayat kasih sayangNya kepada dia. Kau pujuki dia dengan manis mulut bibirmu dengan khabar gembira dari ALLAH SWT dan Rasul-Nya. InsyaALLAH, dia kembali berdiri semula apabila kau telah memimpin dirinya untuk mencampakkan kesedihan daripada terus membelenggu hatinya sehingga dia mampu berjalan semula.

Demikian juga apabila dirimu yang ditimpa musibah kesedihan, kau hiburkanlah hatimu yang berduka itu dengan bait-bait ayat-ayatNya yang Maha Suci dan Sempurna. Kau renungi sirah Baginda Muhammad SAW yang mulia, kau perah segala ‘ibrah yang terdapat di dalam jalan hidupnya, kerana Demi ALLAH berat lagi ujian dan bebanan yang terpikul ke atas bahu Baginda.

Tentu kau ingat akan kesedihan Baginda ditinggalkan oleh isteri kesayangan Baginda dan juga bapa saudaranya yang tercinta buat selama-lamanya? Juga tidak mungkin kau terlupa akan pemulauan dan ejekan keluarga dan kaum Baginda terhadap Bagnda sendiri. Pujukilah hatimu dengan kalimah-kalimah yang menggembirakan hatimu. Sepertimana kau juga memberikan semangat semula kepada mereka yang bersedih di sekelilingmu.

Sesungguhnya tidak datang kesedihan itu melainkan suatu ujian bagimu.

Ingatlah, siapa yang sentiasa di sisimu untuk mengabulkan doa?

Siapa yang sudi menerimamu kembali setelah kau datang kepada-Nya dengan banjaran dosa-dosamu?

Siapa yang memberikan ketenangan dan kesenangan setelah kau diuji?

Siapa yang masih mahu memberikan nikmat kepadamu kadangkala tanpa kau memintanya?

Tuhan adalah jawapan kepada segalanya. Kembalilah kepada ALLAH Tuhanmu.


“ALLAH Maha Penyayang terhadap hamba-Nya” Asy-Syu’ara’ ayat 19

“Dia telah memberikan nikmat-nikmat-Nya secara sempurna kepada kalian, baik yang zahir mahupun yang batin..” Luqman ayat 20.

“Tidak ada sesuatu kesusahan (atau bala bencana) yang ditimpakan di bumi, dan tidak juga yang menimpa diri kamu, melainkan telah sedia ada di dalam Kitab (Pengetahuan Kami) sebelum Kami mengadakannya..” Al-Hadid ayat 22.

“…boleh jadi kamu membenci sesuatu, padahal ia amat baik bagimu..” Al-Baqarah ayat 216.

“Atau siapakah yang memperkenankan (doa) orang yang berada di dalam kesulitan apabila ia berdoa kepada-Nya?..” An-Naml ayat 62.

“Berdoalah kamu kepadaKu, nescaya akan Ku perkenankan bagimu…” Al-Mu’minun ayat 60.

“Janganlah kamu bersikap lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman” Ali-‘Imran ayat 139.

“Siapa yang dikehendaki ALLAH untuk menjadi baik, nescaya ALLAH akan memberikan cubaan kepada-Nya” – Al-Hadith.

Maka La Tahzan..Janganlah Kau Bersedih.

Wassalam,


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
12.39am,
30 Julai 2009, Khamis,
Kuching, Sarawak.

0 comments:

 
Ikatan Studi Islam Sarawak. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.