Ghauth didakwa amal kronisme, lantik dekan tidak layak

Kuala Lumpur 16 Disember 09:15a.m │ Prof. Dr. Ghauth Jasmon, Naib Canselor Universiti Malaya didakwa mengamalkan kronisme dan melantik dekan tanpa mengikut spesifikasi kelayakan sebenar dalam sesi pentadbiran beliau.

Dakwaan berkenaan timbul berikutan perlantikan dua individu dalam universiti berkenaan iaitu Dr. David Ngo Chek Leng dan Dr. David Asirvatham masing-masing kini menjawat jawatan Profesor dan Dekan Fakulti Sains Komputer dan Teknologi Maklumat (FSKTM) dan Pengarah Pusat Teknologi Maklumat (PTM).

Status ‘Professor’ bagi Dr. David Ngo Chek Leng diragui kelayakkannya apabila timbul dakwaan beliau tidak mempunyai kelayakan minimum iaitu kepujian dalam Bahasa Malaysia di peringkat SPM/MCE atau kelulusan yang selayaknya sebagaimana dalam Pekeliling Perkhidmatan Bilangan 20 Tahun 2008.

Status beliau juga semakin diragui apabila terus mendapat jawatan berkenaan tanpa pihak pentadbiran melihat calon-calon bagi jawatan tersebut yang sedia ada di fakulti berkenaan. Beliau juga tidak mampu bercakap dalam Bahasa Malaysia.

Beberapa mesyuarat terpaksa dibatalkan kerana masalah komunikasi dan penyediaan kertas kerja dalam Bahasa Inggeris perlu dibuat bagi menggantikan yang sedia ada.

Dalam pada itu, Ghauth juga didakwa melantik Dr. David Asirvatham daripada Universiti Multimedia (MMU) sebagai Pengarah Pusat Teknologi Maklumat (PTM) tanpa “melalui proses temuduga atau prosedur seperti pegawai biasa”.

Maklumat dari pegawai PTM menyatakan Asirvatham dilantik hanya kerana beliau mempunyai pengalaman menjalan Sistem Pengundian Elektronik (E-Voting) di MMU, dan “tidak lebih dari itu”.

Beberapa pegawai PTM juga berpendirian “Kami meragui perlantikan beliau (Dr David (Asirvatham) (sebagai Pengarah PTM), seperti ada (sesuatu) yang dirahsiakan (oleh Dr. Ghauth Jasmon)”.

Terdahulu, sebelum ini, Ghauth bertegas akan melaksanakan sistem pengundian di universiti berkenaan kerana berpendirian “Kami dapati sistem itu (E-Voting) dijalankan dengan telus di MMU, dan saya percaya 100% pada Dr David (Asirvatham) ”.-mahasiswakini

0 comments:

 
Ikatan Studi Islam Sarawak. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.