Dalam entri kali ini, saya masih lagi membicarakan tentang Fiqhus Siyam/ Fiqh Puasa. Apabila menyebut tentang puasa ini, saya yakin persoalan yang banyak ‘menghantui’ minda kebanyakan daripada kita ialah perkara-perkara yang membatalkan puasa. Bulan Ramadhan yang sepatutnya digunakan dengan sebaik-baiknya untuk merangkul trofi emas bergelar taqwa itu tidak sepatutnya menyebabkan fokus kita lari daripada amalan-amalan yang lebih berfaedah daripada terlalu memikirkan tentang perkara yang membatalkan puasa.
Sedangkan apabila ditemukan dan dihimpunkan semua pendapat tentang perkara-perkara yang membatalkan puasa dari setiap kalangan mazhab, kita dapat simpulkan bahawa hanya TIGA perkara sahaja yang mencapai ijma’antara semua mazhab di dalam perkara yang membatalkan puasa; bersetubuh di siang bulan Ramadhan, makan dan minum. Di dalam ketiga-tiganya pun masih ada lagi ruang lingkup furu’ / cabang yang diperdebatkan. Maka janganlah risau akan status puasa anda itu. Selagi tidak makan, minum, mengeluarkan mani dan berjimak, insyaALLAH puasa anda masih sah dan anda boleh fokus kepada perkara yang lebih bermanfaat. Islam tidak pernah menyempitkan urusan umatnya!
Salah satu faktor yang saya lihat, yang membawa kepada salah faham tentang perkara-perkara yang membatalkan puasa ini ialah apabila penerangan yang sebenar-benarnya yang menepati maksud di dalam nas-nas tidak disampaikan kepada para pelajar, baik yang bersekolah rendah mahupun menengah.
Saya masih ingat, salah satu daripada perkara yang pernah diajarkan kepada saya ketika di sekolah rendah dulu ialah korek hidung dan telinga boleh membatalkan puasa. Maka natijahnya, dari pagi sampai ke waktu berbuka menahan gatal di dalam hidung dan telinga, kerana ingin menjaga puasa.
Satu lagi perkara, satu soalan yang pernah diajukan kepada saya tentang keluar mani akibat mimpi. Kebanyakan (walhal dua-tiga orang sahaja yang pernah bertanya kepada saya tentang bab ini)bertanya samada puasa mereka batal ataupun tidak kerana terkeluar mani semasa tidur selepas Subuh.
Saya tanya, apa yang menyebabkan awak rasa ianya membatalkan?
Kata mereka, sebab di dalam mimpi itu kita sengaja bersetubuh ataupun mengeluarkan mani kita.
Semua ini perlukan pencerahan semula.
Selain daripada terlalu banyak salah faham terhadap puasa serta perkara-perkara yang membatalkan puasa ini, saya berpendapat bahawa ‘kita’ yang mengajar fiqh kepada orang ramai terutamanya dalam bab puasa ini, kita terlalu banyak mengutarakan masalah furu’pantang larang dalam puasa yang kadangkala tidak pernah berlaku, malah apabila diutarakan untuk dijadikan pegangan, pendapat itu boleh jadi semakin menyusahkan dan menyempitkan orang ramai.
Mungkin bagi sesetengah yang perasan, mereka akan kata saya seolah-olah sealam dengan Dr Asri Zainul Abidin dalam masalah ini. Saya khuatir juga kalau ada yang mula melabel “Ini tak lain, kaki-kaki wahabi lah ni!”.
Walaupun mungkin ada yang berpendapat demikian, saya sememangnya lebih selesa dengan prinsip yang dinyatakan oleh Dr Asri itu. Fitrah agama ialah mudah, jadi mengapa perlu disempitkan dengan masalah-masalah yang kadangkala belum berlaku. Maka, jadikanlah puasa sebagai medan pasaraya untuk membeli pahala sebanyak-banyaknya, apatah lagi dengan kad-kad diskaun yang ALLAH telah berikan, ditambah pula dengan nilai rebate yang lumayan. Puasa bukannya masa untuk banyak memikirkan soal batal puasa.
Inilah juga yang ditekankan oleh Dr Yusuf Al-Qaradhawi apabila membicarakan bab puasa ini. beliau lebih setuju untuk mengecilkan skop dan ruang lingkup pembatalan puasa kepada perbuatan yang benar-benar ada dalil sandarannya berdasarkan Al-Quran, As-Sunnah dan ijma’ ulama sahaja.
Beliau berpendapat perbincangan panjang lebar oleh ulama-ulama silam, yang menyebut sekitar 57 bentuk perbuatan yang membatalkan puasa adalah tindakan yang kurang sesuai. Apabila ijtihad dalam bab ini bercambah, orang ramai akan semakin sukar untuk menjalani ibadah puasa ini dengan tenang.
Syaikhuna Dr. Yusuf Al-Qaradhawi
Maka di sini, saya dapat simpulkan sekurang-kurangnya tiga perkara di dalam menghadapi isu-isu perkara yang membatalkan puasa ini:
1. Bagi yang telah lama tidak menadah kitab ataupun mendengar kuliah agama, ataupun yang telah lama meninggalkan bangku sekolah, suatu perkara yang baik untuk dilakukan ialah sentiasa update ilmu-ilmu yang pernah dipelajari. Barangkali 10-20 tahun yang lepas, kita berpegang dengan ‘korek hidung dan telinga membatalkan puasa’ sedangkan apabila kita dengar kuliah Ustaz Azhar Idrus ataupun baca kitab fiqh baru-baru ini, rupa-rupanya boleh melombong emas dan galian semasa puasa, cuma makruh hukumnya kalau dilakukan atas alasan yang sia-sia. Korek yang membatalkan ialah apabila melebihi had batin seperti tulang hidung, gegendang telinga, ada ulama’ mengatakan sampai ke otak dan perut.
2. Sebaik-baik ilmu yang diajarkan itu ialah ada sandarannya, serta menepati maksud-maksud nas. Pendetailan juga perlu dikemukakan agar pelajar tidak tersilap dalam memahami apa yang disampaikan. Keluar mani yang membatalkan puasa ialah yang disengajakan pada siang hari bulan Ramadhan, dan tidak batal akibat mimpi walaupun di dalam mimpi itu kita berikhtiar untuk melakukan perkara tersebut.
3. Skop furu’ yang membatalkan puasa, jika tidak perlu dikemukakan untuk pegangan orang ramai, lebih baik dielakkan. Apabila orang mendengar 10 perkara yang membatalkan puasa pun sudah merasakan sedikit keberatan, apatah lagi mendengar 57 perkara yang boleh membatalkan puasa, lebih sempit dada untuk menjalani urusan agama.
‘Alaa kulli haal, apa yang tercatat di sini adalah lebih kepada pandangan peribadi. Saya tidak berniat untuk mengomentar atau mengkritik berlebihan terhadap guru-guru agama ataupun ulama’, malah saya menghormati mereka, dan saya juga berpegang dengan ijtihad-ijtihad mereka, maka siapalah saya untuk condemn para ilmuwan ini.
Cuma di peringkat kita, mungkin ada baiknya fokus kita lebih tertumpu kepada cita-cita untuk menggunakan peluang Ramadhan sebaik-baiknya dan mengurangkan serba sedikit kerisauan yang berakar dari perasaan takut batal puasa kita.
Selamat Menjalani ‘Ibadah Puasa.
WaLLAHuta’ala a’lam.
Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
10.50pm,
Jumaat, 4 September 2009,
Kuching, Sarawak.
0 comments:
Post a Comment