Kursus khas sabah sarawak di APIUM nilampuri di pindahkan ke USIM??





1) askm,usim dlm proses utk ambk alih pengambilan pelajar intensif sabah sarawak,pengarah APIUM (prof.hidayat) cadangkan program ini ditutup dpn pengurusan tertinggi (NC dan TNC UM) pada bulan 6.atas alasan student x bermutu.apa respon shbt2 sabah dan sarawak?faisal_PMAPIUM

2) SALAM..
BUAT KESEKIAN KALINYA.. HUJUNG JARI INI MENAIP LAGI BUAT TATAPAN SEMUA.. RASA KECEWA YANG TERAMAT SANGAT SEKEMBALINYA DARI PEJABAT PENTADBIRAN TADI..BETAPA TIDAK.. INTENSIF TAHUN DEPAN AKAN BERPINDAH DI USIM.. TENTU SEMUA EX INTENSIF UM AKAN TERKEJUT,, TAPI HAKIKATNYA BEGITU.. TADI, MEREKA MENGATAKAN BAHAWA SURAT PENGESAHAN TELAH TIBA, DAN HANYA MENUNGGU MASA DARI PIHAK USIM UNTUK MENGAMBIL SILIBUS INTENSIF DI SINI..NAMUN, DOA DARI LUBUK HATI INI.. JANGANLAH PENCARIAN ILMU ITU TERUS TERPUTUS.. ISLAM ADA DIMANA2, TERPULANG KEPADA KITA.. MAHU ATAU TIDAK.. SEMOGA ADIK2 YANG BAKAL BERADA DI USIM PADA SESI 2009/2010 AKAN TERUS BERSEMANGAT UNTUK MENIMBA ILMU.. INGAT, KITA MASIH DIPERLUKAN DI SANA..

DARI HATI YANG SEDIKIT KECEWA..
www.ceriterasahabat.blogspot.com

Assalamualaikum semua,
Kenyataan yang pertama ialah mesej yang saya terima daripada ust.wan azman yang meminta respon berkaitan isu ini,kenyataan yang kedua ialah luahan hati adik di nilampuri yang ditulis di dalam blognya..isunya PERPINDAHAN PELAJAR INTENSIF SABAH SARAWAK di apium,Nilam puri ke USIM.

Sedikit review sejarah dan bagaimana sebenarnya keadaan sebenar KURSUS KHAS Sabah Sarawak di apium,np.saya merupakan salah seorang ex-intensif nilampuri batch yang ke 9 atau 10 (tak pasti).

KURSUS ini merupakan inisiatif Bahagian Pendidikan Islam Negeri Sabah (SPIM) dgn kerjasama Yayasan Sabah&Sarawak untuk memperbanyakkan USTAZ dan USTAZAH yang berkhidmat dinegeri Sabah dan Sarawak.setiap tahun dari Sabah akan ada 25-30 orang pelajar akan di ambil, dari sarawak dalam 20 orang setahun.Tempoh pengajian kami di apium Nilampuri adalah 3 tahun (1 tahun-kursus khas intensif B.arab dan 2 tahun-matrikulasi).Setelah habis 3 tahun,akan terus menyambung 4 tahun pula di Universiti Malaya,KL dalam bidang PENDIDIKAN ISLAM. 7 TAHUN merupakan tempoh yang sememangnya lama untuk kami bergelar PENDIDIK..tapi cukup berbaloi.

realitinya,pada mulanya kursus ini berjalan lancar..aman damai selama beberapa generasi menuntut di apium,Np. kelas intensif merupakan kenangan paling manis sepanjang menuntut disana..dengan keprihatinan para pensyarah yang begitu komited mengajar kami.Time intensif lah kami rasakan menjadi 'anak emas' dan di ambil perhatian oleh para pensyarah ketika itu.dan sememangnya kursus intensif ini sangat membantu anak-anak sbh sarawak lebih faham dan lebih mahir berbahasa Arab..sekaligus lebih terdedah dan terdidik dengan kefahaman ISLAM di bumi tarbiyah Nilampuri.al maklumlah,sebelum masuk ke nilampuri..kebiasaannya tahap penguasaan Bahasa Arab dan juga tahap kefahaman agama budak-budak sabah sarawak agak kurang berbanding pelajar semenanjung.tetapi dengan Bi'ah,suasana ilmu di bumi Nilampuri Kelantan ini..sangat membantu kami untuk meningkatkan kemahiran dalam bahasa Arab dan memahami Islam dengan lebih baik.

Walaupun,hakikatnya ada juga masalah-masalah yang ditimbulkan oleh pelajar2 borneo sendiri..sehingga timbul gelaran yang tidak sedap di dengar..'perosak tarbiyah'..namun,itu hakikat yang perlu diterima.dalam setandan pisang..tidak semuanya elok..ada juga sebiji-dua yang rosak.masalah sebegini tetap ada dalam setiap generasi,tetapi ini bukan alasan untuk menafikan kepentingan kursus intensif di nilampuri,ini kerana hakikatnya Kursus inilah menjadi peluang untuk mendidik dan mentarbiyah generasi borneo di nilampuri untuk lebih memahami Islam itu sendiri..di samping keberkesanannya dalam membantu anak2 sabah sarawak mendalami dan menjadi mahir dalam Bahasa Arab juga tidak boleh dinafikan.

dan beberapa tahun kebelakangan inilah..banyak ura2 berkaitan pembubaran kelas intensif ini.dan tahun 2008 ini TIADA pengambilan INTENSIF. dan baru saja semasa turun ke nilampuri Julai lalu,saya mendengar dari adik-adik bahawa pihak SPIM-ustz nuriman telah berusaha juga utk DEAL dengan UM berkaitan dengan pengambilan semula intensif..ketika itu,agak lega sedikit.dan kini,harapan tinggal harapan..DI PINDAHKAN KE USIM pula..

apakah yang berlaku sebenarnya?kemelut ini tidak habis-habis dan yang menjadi mangsa ialah generasi seterusnya yang sepatutnya memiliki peluang utk memasuki kursus Khas Sabah Sarawak utk menjadi pendidik.

Bersyukur juga sekurang2nya ada alternatif selain UM apabila USIM hendak mengambil alih kursus khas ini..namun,dengan segala kemudahan sedia ada di APIUM,dengan proses pembelajaran ini yang telah tersusun..bukankah sebaik-baiknya diteruskan sahaja kursus ini di APIUM,NP?

apakah polemik yang berlaku sebenarnya?

apapun yang terjadi selepas ini..hakikatnya itulah yang TERBAIK buat kita.ALLAH merancang dan menentukan yang terbaik untuk kita..jika benar Perpindahan ke USIM ini. Kita mendoakan agar transisi perpindahan ke USIM kali ini mencorakkan generasi ISLAM borneo yang lebih baik dari sekarang.InsyaALLAH.



sumber: MARSIS

0 comments:

 
Ikatan Studi Islam Sarawak. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.