Tarbiyyah Oh Tarbiyyah

Tarbiyah itu untuk semua, kecuali orang orang-orang yang jahil dan buta hati serta hanyut dalam sinetron dunia. Setiap insan yang menggelar dirinya pejuang-pejuang islam akan mengetahui apa itu tarbiyah, tarbiyah merupakan satu proses kita mempelajari sesuatu perkara. Bagi mereka bergelar pejuang akan mengalirlah darah di dalam tubuh nya sebuah pengorbanan yang mana memerlukan kekuatan untuk menjadi kuat dalam merentasi pahit manis perjuangan membawa agama islam. Setelah pengorbanan itu sebati dalam hidupnya maka akan lahir satu sikap di mana mengiakan apa jua yang berada di sekelilingnya adalah Tarbiyah untuk dirinya.

Tarbiyah yang terbaik adalah daripada rabb yang satu, apabila kita yakin sesuatu itu hanya dari Allah, tidak ada yang harus dikesali malah mensyukurinya, kerana sebaik-sebaik tarbiyah yang diterima oleh Nabi Muhammmad s.a.w juga secara langsung diterima daripada ALLAH SWT. Antara tarbiyah yang diterima oleh Nabi Muhammad SAW sebelum baginda di angkat menjadi pemimpin kepada umatnya adalah pewafatan ayahnya ketika baginda masih dalam kandungan ibunya, kemudian allah mewafatkan ibunya, kemudian datuknya, setelah itu Nabi di jaga oleh bapa saudaranya yang masih menyembah berhala tetapi sangat menyayangi Nabi Muhammad seperti anaknya sendiri, setelah itu baginda di tarbiyah lagi dengan mengembala kambing, dari sini menunjukkan tarbiyah untuk menjadi pemimpin iaitu kepemimpinannya baginda untuk mengawal dan memimpin umatnya yang ramai, beliau ditarbiyah untuk mengawal kambing terlebih dahulu, setelah itu beliau ditarbiyah lagi dengan didatangi malaikat membelah dadanya untuk mencuci hatinya daripada segala sifat keji dan tidak baik, dan tarbiyah ketika berkhalwat di gua hira’ beliau pulang ke rumah dalam keadaan menggigil kesejukan dan di selimut oleh khadijah isterinya yang tercinta.

Maka turunlah surah muzammil, ayat 1 & 2 ...ya ayyuhal muzammil(1) Qummillailla illa qalila(2)...yang bermaksud wahai orang berselimut bangunlah mengerjakan solat pada malam hari...Bermulalah detik baginda untuk memimpin manusia setelah ditarbiyah oleh ALLAH SWT. Disini ingin saya nyatakan bahawa sebelum kita bermula untuk berjinak-jinak di dalam saf perjuangan islam menjadi satu kewajipan untuk ditarbiyah, ini juga tidak bermakna setelah ditarbiyah kita tidak perlu ditarbiyah lagi malah perlu mentarbiyah orang lain yang masih memerlukan tarbiyah malah dapat memantapkan lagi tarbiyah yang dimilikinya.

Mengapa perlunya Tarbiyah? Tarbiyah ini suatu aset supaya kita kebal atau lali dengan segala cabaran dan dugaan yang dilontarkan untuk mendapatkan mardhotillah dan SYAHID, sebagai contoh andai kita adalah tahanan ISA, hidup dalam tahanan sel tanpa perbicaraan yang kejam dan penuh kejijikan dan penderaan yang dilakukan ke atas insan-insan yang membela agama islam di Malaysia, bagaimana mereka semua itu dapat bertahan jika tidak ditarbiyah terlebih dahulu, syahidah Zainab Al Ghazali dipenjara di dalam sel tahanan pihak british yang mana beliau tidak boleh duduk serta berdiri didalam sel tersebut, juga sel itu dilimpahi air kotor selama bertahun-tahun, alangkah kuat dan sabarnya beliau menempuh kehidupan sedemikian hanya untuk mendapat sayhid daipada Allah. Ini semua kerana beliau telah dibiasakan diri dengan tarbiyah sebelum datangnya liku-liku cabaran sedemikian rupa.

Kepentingan tarbiyah ini adalah untuk memajukan diri kita sendiri dalam pembentukan akhlak yang lebih baik dan menjauhi maksiat serta perkara sia-sia, ketahuilah sekarang ini semakin ramai golongan-golongan seusia kita masih tidak berakhlak dan masih kekurangan insan-insan yang ingin berjalan seiring dengan perjuangan kita harini ingin menerima tarbiyah, maka sekiranya kita tidak berusaha untuk mentarbiyah diri kita sendiri untuk mendekati kebaikan maka ketinggalanlah umat islam seluruh dunia. Anda-anda semua ini adalah yang terpilih oleh ALLAH untuk mendapat tarbiyah serta jauh dari persimpangan yang terpesong. Selain itu Tarbiyah juga dapat melahirkan jundi (tentera) dan qiadi (pemimpin) yang benar sebagai contoh Tuan Guru Dato’ Nik Abdul Aziz bin Nik Mat, Menteri Besar Kelantan kini tidak pernah merasa jelek atau segan untuk ditarbiyah oleh Presiden PAS Yang Berhormat Dato’ Seri Tuan Guru Haji Hadi Bin Awang walaupun dalam pada masa yang sama beliau mentarbiyah orang lain.

La islamil bil jamaaah

Wala jamaati illa bil qiadah

Wala qiadah illa bil tolaah.

Tiada islam kecuali dengan adanya jamaah

Dan jamaah tidak dicapai kecuali dengan adanya kepimpinan

Dan tidak ada kepimpinan tanpa ketaatan

Setiap perjuangan atau jemaah yang kita ikut perlu ada tarbiyah yang dapat merangsang pemikiran untuk terus tetap di dalam saf perjuangan. Pelbagai cara dan bentuk dapat kita terima apabila kita benar-benar mengaku diri sebagai pejuang-pejuang islam. Amat malu jika kita menggelar diri pejuang islam tetapi tiada tarbiyah yang terselit didalam diri. Orang yang selalu lari daripada ditarbiyah dan mentarbiyah, tidak usah di impikan kemenagan islam.

Allahua’lam

- Pengembara Ilmu -

0 comments:

 
Ikatan Studi Islam Sarawak. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.