Baitul Muslim: CINTA Di Dalam Cinta!

Salam’alaikum warahmatuLLAHi wabarakatuh,

AlhamduliLLAHi ‘ala kulli haal,

Dan selawat dan salam ke atas junjungan mulia al-Rasul S.A.W.

Sabda Nabi S.A.W yang bermaksud “Sesiapa yang berkahwin, sesungguhnya ia telah menyempurnakan separuh dari agamanya. Maka bertaqwalah ia pada separuh yang lain.” – Hadith riwayat Imam At-Thabrani.

Maafkan saya apabila saya buka topik ini. Saya bercerita tentang isu ini (kalau ia sesuai untuk disebut sebagai isu) kerana saya lihat bahawa pentingnya perancangan dalam membina rumahtangga yang baik di dalam rangka perjalanan kita ingin membentuk daulah Islamiyyah, seterusnya melihat bahawa Islam itu diangkat kembali menjadi guru dunia, yakni Ustaziatul ‘Alam. Saya bukanlah seorang yang arif lebih-lebih lagi berbicara bab rumahtangga dan pembinaannya ini, kerana saya sendiri pun hakikatnya belum berkeluarga – istilah lain – masih bujang.

Maka apa yang disampaikan di sini adalah sekadar pandangan dari diri yang dhaif ini dan juga berdasarkan pemahaman yang mungkin boleh dikatakan masih di tahap permukaan. Nak bercerita pun segan juga, memandangkan ada lagi pelajar-pelajar senior yang tidak terfikir langsung tentang hal berkahwin – takut orang kata saya beria-ia nak berkahwin pula (“,).
Membincangkan soal “mahu berumahtangga” ini, saya pasti ramai yang mempunyai pandangan yang berbeza-beza tentang pendekatan dan juga kaedah mencari pasangan serta merancang ke arah itu.

Kalau ditanya kepada satu kelompok, barangkali bercouple adalah satu alternatif untuk berta’aruf (berkenalan) dengan calon pilihan (ini tidak bermaksud saya iktiraf perkara couple-mouple ini). Pasangan itu perlulah mempunyai pekerjaan berpangkat tinggi, lelakinya pula mestilah handsome macam Shah Rukh Khan dan si dara pula mesti ada iras-iras Siti Nurhaliza atau Fasha Sandha. Kehidupan calon pula mestilah sudah di tahap well-established, kalau boleh biar ada banglo si lelaki bujangan itu barulah si calon mertua “sign kontrak” agreement jadi mertua.

Di sisi yang lain pula, ada yang memandang lebih kepada suatu pendekatan yang lebih murni dan lebih selamat, istilah orang – play safe -play safe yang baik dan sememangnya safe. Bagi saya (dan saya yakini), inlah jalan yang paling baik untuk diruntuni (betulkah ayat yang saya gunakan ini?). kaedahnya adalah menyampaikan hasrat melalui orang tengah kepada calon yang mahu dinikahi, kemudian diikat kedua-duanya sambil dikawal batasan hubungannya. Si calon dipilih bukanlah atas dasar berapa banyak ‘sen’ yang ada di dalam walletnya, bukan diukur pada BMW 7 series ataupun Mercedes E-class ataupun Proton Waja Limited Edition yang dimiliknya, bukan diukur pada handsomenya dia kerana memakai facial powder ataupun pembersih muka, bukan diukur pada tingginya pangkat beliau di dalam company ataupun berapa gaji sebulan (saya tidak nafikan, kadang-kadang ini juga memberikan sedikit saham ataupun added value kepada yang bakal jadi menantu). Apa yang menjadi dasar kepada pemilihan calon tersebut adalah kerana kefahamannya dalam berjuang untuk agama, kemampuannya untuk memimpin keluarganya dengan agama serta kemampuannya menjadi suami/isteri dan juga ayah/ibu yang baik kepada anak-anak mereka.

Inilah sistem yang kita kenali sebagai Baitul Muslim(BM) ataupun rumahtangga Islam.

Saya yakin hampir semua orang yang terlibat dengan dakwah dan juga yang terdedah kepada institusi usrah maklum mengenai kewujudan istilah ini, dan mungkin juga wujud unit yang bertanggungjawab untuk perkara ini di dalam institusi usrah mereka.

Bagi yang belum familiar ataupun kepada yang berminat dengan sistem ini, secara mudahnya melalui sistem ini, suatu proses menuju pembinaan rumahtangga itu adalah dalam keadaan penuh terhormat dan terjaga kedua-dua.

Si lelaki ataupun perempuan(tidak salah perigi cari timba!) akan merisik kepada calon melalui orang tengah, di mana orang tengah akan menyampaikan kepada calon tersebut samada mahu menerima lamaran tersebut ataupun tidak. Calon diberikan masa untuk memikirkan hal tersebut, sambil dinasihatkan agar melakukan solat istikharah untuk mendapat petunjuk sebagai panduan kepada keputusannya nanti.

Apabila peringkat itu sudah dilepasi, maka kedua-dua calon tersebut akan dijaga dan dikawal perhubungan mereka. Pada masa sudah diikat melalui BM ini, kedua-dua calon akan berbincang mengenai perjalanan menuju pembinaan rumahtangga mereka. Masing-masing membincangkan expectations daripada kedua belah pihak keluarga, agar nanti apabila sudah masuk meminang di depan bakal menantu, maka si calon lelaki akan berjaya melepasi screening test oleh calon mertua. Orang kata, lelaki tersebut dah memenuhi criteria. Maka selepas itu nanti barulah berlaku babak-babak berbalas pantun antara kedua belah pihak keluarga. AlhamduliLLAH….

BM tidak terhenti di situ. BM bukan sekadar unit memilih pasangan, tetapi BM juga merupakan suatu badan yang boleh diistilahkan sebagai unit perancangan dan pembangunan keluarga.

BM juga merupakan suatu pendekatan ke arah membentuk aulad (anak-anak) yang baik, yang apabila sudah dibentuk dengan acuan yang betul sesuai dengan kehendak Islam, maka jadilah mereka sebagai agen pembawa, pejuang dan pengembang agama seperti ibu bapa mereka.

Secara mudahnya, BM ini adalah suatu proses berterusan yang akan sentiasa bergerak seiring dengan latihan membangun kendiri ahli dakwah, yang bergerak menghala objektif yang mewujudkan masyarakat Muslim (Mujtama’ Muslim) kemudian Negara Islam (Daulah Islamiyyah) seterusnya Pemerintahan Khilafah Islam (Khilafah Islam) dan ke peringkat terakhir Islam akan menjadi penjaga sejagat alam (Ustaziatul ‘Alam).

Ianya (BM) merupakan suatu proses pembentukan pejuang Islam menurut acuan syara’ yang diikuti oleh nucleus keluarga yang didiaminya, dan bukan sekadar pembinaan rumahtangga hasil cinta harga murahan.

BM pada hakikatnya adalah CINTA di dalam cinta! A LOVE within the love itself!

Perasaan cinta dan kasih sayang yang di dalamnya tersemat suatu CINTA yang lebih besar lagi – CINTA kepada ALLAH SWT – dengan cara kita akur mengendalikan perasaan cinta sesama manusia dengan tunduk kepada batasan ketetapanNya!

Maka tidak hairanlah natijahnya ialah menghasilkan sebuah atmosphere yang disebut di dalam Al-Qur’an sebagai al-Sakinah, al-Mawaddah wa Rahmah – pendek kata rasa kasih, belas kasihan dan kebahagiaan. Ianya bakal mewujudkan sebuah keluarga yang insyaALLAH akan bahagia, kata orang sehingga ke akhir hayat, membawa ke syurga!

Ia adalah manifestasi IMAN di dalam CINTA dan KASIH SAYANG!

Berbicara soal kebahagiaan, ia tidak tertakluk kepada berapa banyak sang suami menompokkan harta untuk keluarga, berapa besar rumah untuk keluarganya dan semewah mana makanan dan perbelanjaan seharian. Apa yang membuahkan kebahagiaan yang sejati ialah apabila Iman itu yang sanggup dituruti untuk mengecapi kebahagiaan itu sendiri. Itulah hakikat kebahagiaan! Si suami dan isteri menjalankan perukunan rumahtangga dalam keadaan kedua-duanya taat kepada ALLAH SWT. Kedua-duanya sejalan dalam melaksanakan perintah ALLAH SWT lantas membuahkan rasa kasih dan sayang terhadap pasangan masing-masing.

Amat berbeza natijah antara cinta yang terkawal oleh prinsip syara’ dengan cinta murahan pasar malam di tepi jalanan.

Kita boleh lihat bahawa di dalam sirah sendiri, di mana Nabi SAW menikahi Saidatina Khadijah Binti Khuwailid melalui lamaran menggunakan orang perantaraan. Hasilnya, kita lihat Khadijah di dalam hayatnya sebagai isteri Nabi SAW sanggup berkorban harta dan juga jiwa sebagai seorang isteri untuk melihat kejayaan agama yang dibawa oleh suaminya. Lantaran pengorbanan inilah terhasil kasih sayang yang amat mendalam antara keduanya, sehinggakan di kalangan isteri-isteri Nabi Saidatina Khadijahlah merupakan isteri yang paling disayangi Nabi SAW.

Begitu juga dengan keadaan keluarga orang zaman-zaman dulu yang rata-ratanya diatur oleh keluarga. Walaupun dalam keadaan yang serba kekurangan, kita lihat beranak-pinak ramai sehingga ke akhirnya juga perkahwinan mereka. Tiada syarat kereta Mercedes dan gaji besar sebagai syarat mendapat bahagia. Apa yang penting ialah Islam dilaksanakan di dalam institusi keluarganya. Itu sudah dikira memadai, kerana rasa tawakkal dan bersederhana dengan apa yang ada sudah cukup menjadi pencukup hidup keluarga.

Berlainan situasi dunia zaman sekarang di mana percintaan itu seolah-olah mudah dipungut di tepi jalan, si jantan mudah membawa si betina ke mana-mana sahaja tanpa ikatan perkahwinan yang sah.

Murah! Terlalu murah!

Penilaian untuk hidup bahagia juga tidak lagi diukur dengan pembaris lurus 30 cm yang bergelar taqwa, tetapi diukur dengan pembaris patah yang sumbing, bergerigi dan mudah bengkok seperti melihat kepada paras rupa dan harta.

Bagaimana pula boleh terfikir untuk mendapatkan kenikmatan dan kebahagiaan setelah berumahtangga nanti jikalau madu dicuri dari taman tanpa membayar maharnya, malah madu yang dicuri dari taman larangan pula itu!

Natijahnya berlakulah perceraian walhal belum sampai beberapa penggal fasa-fasa berumahtangga yang mereka lalui – tanda tiada lagi kemanisan dirasai kerana semuanya telah dikecapi lebih awal dari yang sepatutnya. Maka hilanglah cinta, hilanglah bahagia, hilanglah segala-galanya!

Entri ini tidaklah bermaksud untuk menolak bahawa pentingnya dalam mencari sebahagian daripada perbendaharaan duniawi untuk meneruskan kehidupan, seperti mengisi perut memenuhi keperluan manusia dengan makanan, tempat tinggal dan berkenderaan untuk memudahkan sedikit perjalanan kehidupan, lebih-lebih lagi bagi yang meletakkan dirinya di dalam perjuangan.

Setelah melihat dua perbezaan suasana yang agak kontradiktif tersebut, saya yakin anda boleh menilai jalan cinta yang mana adalah lebih baik untuk dilalui.

Pilihlah untuk bercinta melalui CINTA. Walaupun jalannya agak berliku-liku dan banyak tol yang perlu dilalui, akan tetapi hasilnya nanti adalah kepuasan yang abadi.

Memilih BM tidaklah bermaksud kita tidak boleh memilih pasangan yang ingin kita nikahi. Ianya tidak bermaksud si fulan tidak boleh menikahi si fulanah yang sudah lama diminatinya. Itu tidak menjadi masalah. Si fulan pilihlah sesiapa yang disukainya, tetapi dengan syarat perhubungannya dengan si fulanah itu terkawal adanya.

Saya pernah berbincang dengan seorang ustaz mengenai persepsi mertua nanti apabila kita ini tidaklah sekaya mana dan tidaklah berjawatan tinggi mana, takut-takut mertua membandingkan dengan menantu lain yang lebih daripada kita dari segi hartanya.
Jawapan ustaz saya itu cukup mudah dan menenangkan hati – “Itulah yang perlu kita lalui dalam berjuang ni. Tapi kita buktikan kita boleh didik anak kita dengan baik – kecik-kecik lagi dah boleh baca Qur’an, kalau dia menyanyi lagu-lagu nasyid sahaja yang keluar dari mulutnya, last sekali nanti orang akan akur juga bahawa itulah dia cara yang terbaik sebenarnya di dalam rumahtangga. Kemampuan mendidik anak menjadi orang yang baik itu yang orang nakkan sebenarnya. Kerana fitrah orang itu dia akan mahu kembali kepada Islam”.

Sungguh indah dan menenangkan jawapan ustaz tersebut.

Jadi, setelah berceloteh panjang sedikit mengenai perkara ini, saya harap bagi mereka yang mencari cinta di luar sana (termasuk diri yang belum berkahwin ini) agar memilih jalan yang betul untuk menyalurkan fitrah manusiawi tersebut.

Kebahagiaan bukan boleh dibeli dan tidak juga dapat dipaksakan. Kebahagiaan dalam rumahtangga adalah tanda keberkatan hasil ketaatan kepada Yang Maha Menciptakan.

Maka, pilihlah untuk berumahtangga dengan acuan Islam!


Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,
9.41 am,
31 Mac 2009, Selasa,
Bintulu, Sarawak.
http://ghulamassarawaki.blogspot.com

Maulidur Rasul 1430: Urang Kita Perlu Berubah!

Salam’alaikum semua,

Kamek harap semua kitak kat luar ya sehat-sehat jak. Sepanjang keyakinan kamek, kamek rasa toklah first time entri kamek dalam bahasa Melayu Sarawak. Maybe entri sebelum tok ada ncerita sikit pasal bahasa Sarawak, tapi sekadar macam kamus giya lah. Kinek tok mok coba naip dalam bahasa tok gik. Harap ada la manfaatnya pakei kita semua, insyaALLAH.

Kita kinek tok dalam bahang nyambut Maulidur Rasul taun 1430. alhamduliLLAH, ALLAH SWT masih gik manjang umor kita duduk dalam keadaan kita tok gik maseh beriman ngan gik masih gik idup sebagai urang Islam. Mun sik, sik kenal lah kita siapa Rasul tok. Mun kenal pun, nak benda sik bagus jak ditauk kita, ya la tek, nama dah kita bukan dari agama Islam. Tapi kamek yakin ada rami gik urang bukan Islam kat luar nun yang tauk Nabi Muhammad SAW tok urang nok bagus, urang bait. Sama-sama kita ndoa sidak dapat hidayah dari ALLAH SWT untuk nangga kebenaran agama nok kita sayang tok.

Balit kepada crita kita tadik. Kita kinek tok gago nyambut Maulidur Rasul. Biasalah, masa tok kita biasa nangga urang gago molah sepandok, pasya belarak musin pasar ngembak atau nulak sepandok. masyaALLAH, memang bersemangat urang kita nyambut Maulidur Rasul tok. Sik cukup ngan ya, belah malam siap ada ceramah gik kat suro ngan masjid, ncerita hal Maulidur Rasul tok tek. AlhamduliLLAH, rami juak yang pegi. AlhamduliLLAH, semangat urang kita ngagak bneda-benda macam tok. Baguslah ya, maksudnya masih ada gik rasa kaseh ngan cinta kita kepada Rasul SAW. Semoga kita sama-sama diberik kekuatan oleh ALLAH SWT agar dapat ngikut cara idupnya, insyaALLAH.

Dalam kehangatan nyambut kelahiran nabi tok, dengan keadaan urang raminya, ngan sambutan sik kurang meriah gik (taun tok Bintulu jadi tuan rumah, kebetulan kamek di Bintulu.), kamek rasa tergerak mok merik pandangan peribadi kamek sikit berkaitan sambutan kita kat Sarawak tok.

Sigeklah benda yang kamek tangga tentang budaya kita kat Sarawak tok, mun time nyambut perayaan macam raya atau apa-apa jak, kita suka berlebih-lebih sikit dalam bab-bab tok. Bukan ngata sik bagus kita ngeluar duit pakei molah sepandok, pakei molah majlis besar-besar pakei merai sambutan tok. Bagus, Cuma ya la tek – kita tok gik ada tabiat berlebih-lebih, dan kadang-kadang ya berlebih-lebih sik bertempat.

Mungkin ada yang tertanyak-tanyak, apa maksud kamek, betol sik?

Okeylah, cuba kita nangga mun dalam kes nyambut Maulidur Rasul, kita nangga bukan main gik urang molah sepandok nak? Belanja molah sepandok kadang-kadang bukan murah, kadang-kadang sampei beribu-ribu ringgit. Molah sepandok pakei merai Maulidur Rasul, pasya sepandok diembak musin pasar, kita selawat-selawat, kakya sambil-sambil ya maluk kompang sikit, mun sik tar kah.. pasya udah la ya…sampei sengan ya jak.

Masalah kat sitok ialah betapa kita nangga urang kita semangat nak nyambut Maulidur Rasul, tapi kita terlupak bahawa semangat nyambut ya sepatutnya bukan sengan ya jak. Coba kita fikir balit, bahawa betapa sia-sianya duit kita ya dibazir pakei molah sepandok mahal-mahal, pasya kita gik lelah-lelah ngembak sepandok tengah panas dengan baju belangak kita ya, sampei berpeluh-peluh nulak sepandok musin Padang Merdeka, tapi masalahnya penghayatan kita terhadap RasuluLLAH SAW ya di dalam kehidupan kita ya sekda. Kamek yakin, mun ditanyak ngan Nabi samada nya setuju sik mun benda-benda camtok dipolah, nya akan jawab sik perlu – bahkan nyusah kita agik. Bukankan agama ya bersifat mudah? Senang? Nabi kata “Aku diutuskan dengan agama yang mudah”. Pasya banyak gik ayat-ayat al-Qur’an yang boleh jadi bukti yang kita sik perlu bersusah-payah dalam molah benda-benda agama, smaa lah ngan merai Maulidur Rasul.

Pada kamek, yang penting ialah camne cara kita menghayati akhlak RasuluLLAH ya. Kadang-kadang kita gago molah sepandok tok, takut-takut lain niat kita – takut-takut kita berniat molah sepandok kacak-kacak hanya kerana mok menang. Pasya bukan main gik kacak-kacak barisan time belarak, tapi pengisian sebenar ataupun bahasa orang putih – the basic gist of the program, sik diberik perhatian ataupun sik ditekankan. Sik betul camya.

Lebih malang gik kadang-kadang ya, kita mpun semangat mok nyambut Maulidur Rasul ya sampei ada kes sik semayang Subuh, bukan main semangat nak pegi Padang Merdeka, pukul 5 pagi time urang belum azan dah keluar dari rumah. Toklah yang kamek maksudkan ngan berlebih-lebih sik kenak pada tempat tadik.

Pasya, mun dari aspek time dalam berlarak ngan sambutan ya, kadang-kadang melayan gilak rasa excited sampei berlaku masalah ikhtilat (hubungan lelaki ngan perempuan), tiba-tiba jak kita boleh rapat ngan perempuan, bukan main gik tetak lekak-lekek berguro ngan perempuan, mun sik pun kadang-kadang sama ngan kawan-kawan kita kedirik. Bukan main gik perangai galak kita ya. Sedangkan RasuluLLAH SAW sik pernah pun ngajar perkara-perkara camya. Coba kita bayangkan mun kita berada di depan Rasul dalam keadaan kita camya, bukan main marah ngan kecewa gik Nabi ngan kita. Jadi, point keduak tek ialah jaga akhlak kita, sebab RasuluLLAH diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang baik.

Sigek gik yang kamek tangga dalam masyarakat kita kat Sarawak tok, kita gik banyak ngamal benda pelik-pelik. Suka makei ilmu tok lah, ilmu ya lah- konoknya tek pakei keselamatan diri. Banyak kamek tangga urang kita makei ilmu-ilmu camtok. Kadang-kadang minyak pa benda tah diengkah dalam botol, pasya diikat ngan kain mirah, konoknya tek pakei njaga rumah time kita sekda kat rumah. Mun kita kata kit amok ngikut Nabi, mok masuk syurga, nakpa nama benda camya? Nabi sik pernah pun ajar kita makei guna-guna, sihir, ngan benda-benda lain. Apatah gik nyimpan antu raya ngan jin pakei nulong kita. hukumnya kata ulama’ boleh jatuh syirik! – masuk neraka selama-lamanya sebab kita pandei-pandei ncarik kuasa lain selain ALLAH SWT sebagai pertolongan. Sedangkan ayat-ayat al-Qur’an ngan do’a-do’a nok diamal Nabi SAW banyak, jadi kenaklah kita ncarik penyakit carik benda lain sedangkan RasuluLLAH dah embak banyak cara? Nakkah kita madah Rasul ikutan kita? Nakkah dalam kalimah syahadah kita ngata kita ikut Nabi? Jadi, kenaklah kita gik melanggar juak peraturan agama ya?

Sigek benda kamek selalu juak tangga, kita tok gik maseh terikat ngan trauma terhadap benda nok kita sebut sebagai “ponek”. Contoh mun Ali nak minum kopi pagi sebelum turun kerja, tapi pasya tiba-tiba sik jadi, lalu dalam perjalanan ke opis Ali eksiden, lalu ada la yang ngata nya ponek sebab sik minum kopi pagi tadik. Orang tua selalu kata, jamah lok sikit, kelak ponek kelak. Kamek sarankan dah sampei masanya kita urang yang bertamadun tok tinggal jak benda-benda camya. Yang kita heran, kadang-kadang urang dah berpangkat Professor, nok belajar jauh-jauh, tinggi-tinggi pun gik percayak ngan superstitious macam tok. Ngarut jak semua ya. Dengan Nama ALLAH, sikda benda yang digelar ponek. Ya pun dikhuatiri boleh menjatuhkan aqidah kita sampei ke tahap syirik, seolah-olah ponek ngan makanan ya lebih berkuasa menentukan nasib kita. Mintak sama-sama dijauhkan lah owh, wal ‘iyya dzabiLLAH.

Sebenarnya, mun dikira, banyak gik benda-benda mok disebut kat sitok. Tapi ngenang dah akhir malam tok (esok kamek ngikut kontinjen UPM belarak, jadi mesti bangun awal), kamek rasa setakat tok jaklah. Cuma saranan kamek ringkas ngan pendek jak, masih ada gik yang perlu diperbaiki dalam believe-system kita tok dan juak cara hidup kita tok, agar aqidah kita sejahtera, sekda unsur-unsur khurafat yang boleh menjadi punca kepada kekafiran, ngan agar hidup kita tok sentiasa dalam landasan Islam, Al-Qur’an dan Sunnah.

Wassalam.

(P/S: InsyaALLAH, bagi mereka yang tidak faham Bahasa Sarawak, entri ini akan direpublished dalam Bahasa Melayu).

Ibn ‘AbdiLLAH As-Sarawaki,

2.10am,

10 Mac 2009,

Bintulu, Sarawak.

 
Ikatan Studi Islam Sarawak. Design by Wpthemedesigner. Converted To Blogger Template By Anshul Tested by Blogger Templates.